Tuesday, 3 October 2017

Monolog Hati

Kamu itu terlahir kuat–yang bertambah kuat hari ke hari.  Ada masalah jangan lari. Bertemu kesusahan jangan berdiam diri. Ada masalah, selesaikan. Kesulitan ada untuk diselesaikan, ditenangkan, dan diajak berdamai. Bukankah orang kuat seharusnya seperti itu?.Jangan minta Tuhanmu untuk mempermudah segala kerumitan yang tengah kamu hadapi. Mintalah untuk menguatkanmu di segala keadaan. Maka, dengan segala rahmat-Nya kamu akan semakin pandai, semakin kuat, dan semakin-semakin lain yang boleh membantumu untuk menyelesaikan apa-apa yang seharusnya kamu selesaikan. Tuhanmu selalu bersamamu sampai kamu berani menghadapi apa saja yang ingin sekali kamu hindari selama ini. Sampai kamu pandai berkompromi dengan semua masalah yang sedang dan akan kamu hadapi..Jadilah kuat, sebagaimana kamu memang dilahirkan untuk itu. Percaya pada dirimu sendiri, kamu tidak selemah apa yang kamu fikirkan. Kamu kuat. Tuhanmu selalu menguatkanmu.

Sunday, 1 October 2017

Bunga Hijrah

Hijrah adalah perjalanan panjang yang baru akan berakhir saat Allah memanggil kita pulang. Hijrah juga merupakan sebuah PROSES, bukan hasil. Ibarat meniti anak tangga, jika mahu sampai ke puncak ya sunatullah-nya harus satu demi satu.


Makna Hijrah adalah Minna dzulumatii ilannuur, iaitu perjalanan dari gelap menuju cahaya. LUAS. Maka Hijrah terkait pada semua aspek yang muaranya sama, iaitu mampu mendekatkan diri kita pada Allah. Boleh hijrah pemikiran, lingkungan, kebiasaan, penampilan, perkataan, atau apapun, yang pastinya ke arah yang lebih baik, yang Allah redhai
.
Bukankah bayi pun awalnya digendong dulu, lalu merangkak, berjalan, barulah dia boleh berlari? Ada PROSES yang tak boleh dilangkau terus. Hijrah yang berhubungan dengan penampilan pun demikian. Dituntun sebagai teman, melalui pemahaman.
.
Aku pun mengalami proses hijrah penampilan seperti demikian. Apakah boleh ? Ya boleh. Dan itu memerlukan waktu yang waktunya bukan sekejap. Bertahun-tahun lamanya, dengan berbagai konflik, pertentangan, dan ego di dalam diri. Hingga akhirnya pemahaman bertambah, dan semua berubah sedikit demi sedikit. Bismillah :)

Friday, 29 September 2017

K.O.S.O.N.G



Segala rasa yang tidak enak yang membelenggu kita di kala ini, luahkanlah kepada Allah, Yang Maha Mendengar, Yang Maha Mengetahui
.
Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Serah bulat bulat kat Dia. Kadang kadang ada yang kita perlu lepaskan, ada yang perlu kita pertahankan . Salah satu kaedah yang boleh kita pilih, lihat keperluannya dari sudut agama, dari sudut akhirat dan paling utama sejauh mana ia dekatkan kita dengan Allah atau sebaliknya.
.
Jangan berdukacita atas kehilangan sesuatu atau seseorang kerana duniawi, tetapi menangislah jika kehilangan kebaikan kebaikan yang membawa keredhaan Allah kepadamu.
.
Hidup ini singkat saja. Mengadulah lelah penatmu kepadaNya, moga Dia berikan kamu kudrat untuk terus melangkah ke hadapan. Sesungguhnya Tuhanku, benar benar Maha Mendengar (memperkenankan) doa - Ibrahim,14:39

Friday, 15 September 2017

Ikan Kering Kaw Kaw

Sup Tulang dah settle, so sekarang kite masak menu kedua iaitu Ikan kering kaw kaww. cewahhhh nama pun dahhh meletup kebabomm :D part ikan kering nie korang kena pandai beli tauu sebab kalau ikan kering tu tak sedap maka tak kaw kaw lar .. haaaa, tapi ikan kering kite punye nie mama kite buat sendiri tauu sebab tu sedapp :P selalunye menu macam nie budak kampung macam kite kite nie jer yang makan, hehe. xde lauk laen pom tak ape asalkan ade ikan kering :D tak mau merapu pepanjang takot korang bosan. jom kite tengok resepi ikankering kaw kaw nie macam mane. 
Bahan bahan Ikan Kering Kaw Kaw:
By : Norizati Zaki

Ikan kering (suka hati berapa ekor nak guna)
1 labu bawang besar (Yellow onion) - dihiris
4 tangkai cili kampung - dihiris


Cara cara Memasak:


 





rendam ikan kering selama 5 jam. selepas ikan kering dah lembut goreng ikan kering tersebut dengan minyak yang sedikit.

   

 bila dah nampak garing sedikit masukan bawang dan cili yang dahsiap dipotong. goreng bersama ikan kering sehingga naek bau. siap dihidangkan. kalau nak sedap lagi boleh perahkan limau kasturi/ nipis untuk dapatkan rase lebih kaw kaw. seeloknya makan dengan nasi yang still lagi panas. InsyaAllah pasti akan tambah nasi :P







Sup Tulang Orang Malas

hello guys, memandangkan daging dengan tulang korban ade lagi so kite buat sup tulang hari nie. simpan lama lama dalam peti sejuk nanti xsedap pulak tulang tu kang maka tercipta lah sup tulang orang malas :D nak tahu malas sebab ape? haaa, sabar sabar. teruskan melihat yer. dipenghujung nanti akan tahu. haha.

Bahan bahan Sup Tulang Orang Malas:
by: Norizati Zaki

1 kg tulang lembu ~ rebus dahulu hingga empuk
 batang kulit kayu manis *
 kuntum bunga lawang *
 kuntum bunga cengkih *
 biji buah pelaga *
 2 sup bunjut
 Halia sebesar ibu jari - diketuk
1 labu bawang merah - di hiris
7 ulas bawang putih -hiris
Air rebusan tulang secukupnya
Garam secukup rasa
Daun sup dan daun bawang ~ hiris
3-4 biji cili padi - hiris

ikot suka korang nk taruk berapa tapi kalu nak mudah beli yang khas untuk sup terus. senang*

Cara cara Memasak:



                                                                                                                                                 

rebus tulang sehingga lembut (tulang tu memang tak lembutt tau, yang lembut daging dekat tulang tu, korang nie bukan boleh pakai sangat karang kalau tak bagitahu korang merapu lak kang :P, rebus lar dalam 3-6 jam). lepas 2 jam rebus tu, masukkan sup bunjut, halia dan garam. sambung rebus sampai betol betol lembut. 

lepas dah lembut, bahan yang bertanda *korang goreng dengan minyak sedikit, bila dah naek bau angkat dan masukkan dalam sup tulang tu. seterusnya tumis bawang putih dan bawang merah sehingga naek bau dan nampak garing. angkat dang masukkandalam sup. masukkan garam, gula tapi sebelom tu rasa dulu sup tu macam mana sebab tadi dah letak garam kan. kalau semua dah okey boleh terus hidang dalam mangkuk. jangan lupa potong cili dengan daun bawang\sup untuk melazatkan sup tulang korang tu. ok sekiannnn...




opppsss lupe lakk kite nak bagithu kenape nama resepi Sup Tulang Orang malas, hehe. sebab time tengah rebus tulang tu sampai tertido tauuuu. bukak jer mata terus berlari pegi dapurrr , huishh legaa nasib tak hangit tulang tu . haha. ehh korang jangan follow lak cara kite nie karang tak pasal makan tulangg betol kang .. sebenarnye simple jer sup nie. main camppak campak jer sebab tu cakap orang malas pun boleh masak sup nie :D

Thursday, 14 September 2017

Layar Kehidupan



Teringat kuliah daripada seorang ustaz dalam satu program,
Ada seorang suami ni dia ada isteri yang sangat kuat cemburu. Sikit-sikit jeles. Kadang jeles tak bertempat. Kalau boleh tiap saat si isteri nak periksa hp suami dia. Tiap detik nak tengok mesej, nak tengok log call. Suami dia pun layankan saja. Bagi saja henfon tiap kali bini nak tengok. Mula-mula suaminya tahan lagi, tapi lama kelamaan isteri makin menjadi.
Hingga satu hari, semasa si isteri nak cek hp. Suami dia tak bagi hp.
Diorang bertengkar, bergaduh berebut-rebut hp. Sampailah si isteri start pukul si suami sebab pelik kenapa tiba-tiba tidak bagi hp. Padahal selama ni bagi ja.
Selepas beberapa minit gaduh, hp tu berjaya berada di tangan si isteri, lagi geram sebab tiba-tiba ada pasword.
Teriak si isteri meroyan macam orang gila. Sebelum ni tak pernah pula letak kata laluan dekat hp.
Selepas tomahan demi makian si isteri lontarkan, si suami tiba-tiba hampiri isteri dia dan buka pasword depan mata isterinya sendiri.
Suami terus berlalu tanpa ada sepatah pun dikeluarkan.
Isteri dia dok cek dari fb whatsapp instagram mesej call log, album, dan sebagainya tapi tiada apa yang mencurigakan. Sikit pun takda.
Si isteri datang pada si suami,
"Kenapa abang tadi berebut hp dengan sayang? Kenapa abang letak pasword? Padahal bila sayang cek hp abang. Takde apa pun mencurigakan ?"
Suami dia diam ja.
Bila isteri push non stop barulah si suami bersuara,
" Kepercayaan itu Allah yang gerakkan mengikut sangkaan hamba-Nya kepada seseorang. Kalaupun abang ni jujur dan setia macam mana sekalipun, kalau hati sayang dipenuhi dengan sangkaan, itu masalah sayang. "
Lebih kurang macam tu lah kisahnya,
Patutlah Habib Ali pernah kongsi tentang privacy suami isteri ni kita kena respect. Sebab kalau pasangan kita nak buat apa sekalipun, biar Tuhan yang balas. Itu antara dia dan Tuhan.
Don't spy. 
Ada dinyatakan dalam quran.

Saya doakan para isteri di luar sana cekal dan tabah, sebab bab ini sangat ramai yang tak jaga.
Boleh lihat tapi minta izin. Moga suami redhai syurga untuk kalian. Have faith. 😊

Ayam Masak Merah orang Besut



by: Norizati Zaki
Bahan-bahan:
Ayam 5 ketul (gaul dengan garam, kunyit, bawang putih dan digoreng separuh masak)

Sebiji Bawang Besar *
4 Ulas Bawang Putih *
Halia Sebesar Ibu Jari *
Cili Kering (nak rebus dulu pom boleh, tak nak pom boleh)*

* blender

2 batang serai - diketuk
Sebiji Tomato - potong 4
Sebiji Bawang Besar
Minyak Masak secukupnya (boleh guna balik minyak goreng ayam)
Sos Cili - agak agak jer
Garam 
Daun Bawang 

Cara-caranya:
tumis bahan yang dikisar sehingga pecah minyak. masukkan sos tomato, sos cili (ikot suka hati korang nak taruk banyak mana yea). Masukkan serai, masukkan garam dan gula. kacau dengan api sederhana (jangan sampai hangit tau) bila rasa dah okey so korang boleh terus masukkan ayam dan juga bawang besar yang dipotong bulat. kacau pastu boleh terus dihidangkan. haaaa jangan lupe taruk daun bawang untuk dapatkan rasa lagi sedap. senang dan simple kang. so student yang macam saya nie boleh lar try resepi nie. kejapp jer masak. 20 minit dah siap.