TIRAI KEHIDUPAN

"Tetaplah bertenang, kite ade Allah"

Setiap kali ribut ujian datang menghampiri, manusia gelisah, resah, buntu memikirkan penyelesaian. Namun aku belajar tentang sesuatu dari kisah hidup orang orang hebat yang terdahulu. Aku belajar dari sikap Nabi Ibrahim a.s. tetap cuba bertenang dalam keyakinan terhadap Allah walau debaran hebat dijiwanye saat menyembelih anak tercinta. Aku belajar dari sikap Nabi Yaakub a.s. tetap cuba bertenang dalam kepercayaan walau sakit hebat melanda seluruh tubuhnye. Aku belajar dari sikap hebat Nabi Yusuf a.s. tetap cuba bertenang dalam keteguhan walau dahsyat difitnah oleh wanita dan seluruh saudaranye. Aku belajar dari sikap Nabi Musa a.s. tetap cuba bertenang dalam keyakinan walau terpaksa berlawan dengan musuh Firaun paling zalim di dunia. Aku belajar dari sikap Nabi Muhammad saw. tetap sentiasa bertenang dalam ketenangan yang mendamaikan, dalam sujud, dalam zikrullah yang tak pernah putus pade Tuhan walau di saat segala munafikun dan musyrikin menentang hebat dan menjatuhkan.

Begitulah ujian kepade orang yang beriman.

jangan ditanye kenape ujian semakin hebat dan berat. Tapi letakkan tangan, tunduk dan tanyekan pade iman perlahan lahan, sudah berape besar keyakinan yang disandarkan hanye pade Dia satu satunye. Tenanglah, kite ade Tuhan. Segala kejahatan dan keburukan manusia bukan dalam kawalan kite. Tapi yang pasti semuenye ade dalam genggaman dan kawalan CCTV Allah.


Comments

Popular Posts